Betrokken voelen … of ook betrokken worden?

Je kent dat wel, je loopt door de gang van het bedrijf en je ziet in 1 van de vergaderruimtes je baas in gesprek met enkele collega’s uit jouw team. Je vraagt je af waar die meeting over gaat en waarom jij eigenlijk niet bent uitgenodigd.

Transparantie is 1 van de kernwaardes van het bedrijf en in die geest zijn alle scheidingswanden van glas. (Nou ja, glas met half folie uiteraard, want transparantie heeft grenzen en er is ook nog zo iets als privacy). Boven de folie zie je net een powerpointslide voorbij komen met een plaatje wat je niet herkent. Blijkbaar gaat het om iets nieuws. Je zoekt in de agenda van je baas wat het onderwerp van de meeting is maar bij de gebruikte afkorting in zijn agenda gaat niet direct een lampje branden.

Een onzeker gevoel maakt zich van je meester terwijl je net zo enthousiast aan de dag was begonnen.

Onderzoek toont aan dat vertrouwen en transparantie de belangrijkste fundamenten zijn voor een succesvol, gezond functionerend bedrijf. Als dit ontbreekt stop dan direct waar je mee bezig bent en creëer eerst meer betrokkenheid. Leg aan iedere medewerker uit waarom bepaalde onderwerpen de aandacht krijgen en wat het doel is. Betrek medewerkers en teams vanaf dag 1 (!) bij onderdelen van het plan, toon belangstelling voor ieder zijn ideeen en geef medewerkers en teams de vrijheid om bepaalde delen zelf in te vullen. Alleen op die manier creëer je een cultuur van vertrouwen, transparantie en binding. Een cultuur waarin respect een belangrijke rol speelt en waarin fouten maken mag. Een cultuur waarin continu verbeteringen en veranderingen worden doorgevoerd en medewerkers zich er prettig bij voelen, omdat ze onderdeel zijn van de verandering.

Is het überhaupt mogelijk voor de medewerkers om feedback te geven op doelstellingen van het bedrijf? Of is de nieuwjaarstoespraak eenrichtingsverkeer en een verrassing? Gelukkig doet een visionair a la Steve Jobs het woord en is iedereen vast snel overtuigd, toch?

Staan alle medewerkers volledig achter de doelstellingen voor het nieuwe jaar? Krijg je van alle medewerkers een ‘Fist of Five’ ? of blijft het bij 2 of 3 vingers? Of is het inmiddels al een aantal jaren aan de gang en is het BOHICA effect al opgetreden? uh, laten we proosten en verder gaan met de waan van de dag…

Besef dat de resultaten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek aan het einde van het jaar bepaald worden door de mate waarin de medewerkers betrokken worden aan het begin van het jaar.

Iemand noemde dit ooit het Bokito effect, een onbetwiste leider van de groep gorilla’s. Zorgt voor rust en een ordelijk verloop in de groep en daar waar nodig neemt hij de beslissingen en grijpt hij in.

Het valt mij altijd op hoe hecht het groepje gorilla’s is in Diergaarde Blijdorp en hoe de kleintjes betrokken worden door de leider. Op ze Rotterdams: Gers!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.